YouTube verbiedt RT en andere Russische kanalen om advertentiedollars te verdienen

De YouTube-app op een smartphone wordt getoond in deze illustratie, gemaakt op 13 juli 2021. REUTERS / Dado Ruvic / Illustratie

Registreer nu om gratis onbeperkte toegang te krijgen tot Reuters.com

26 februari (Reuters) – YouTube verbood zaterdag Russische staatsbedrijven RT en andere Russische kanalen om betalingen te ontvangen voor advertenties die bij hun video’s werden getoond, vergelijkbaar met de actie van Facebook na de invasie van Oekraïne.

Verwijzend naar “uitzonderlijke omstandigheden”, zei YouTube dat het “tijdelijk de mogelijkheid om inkomsten te genereren met een aantal kanalen op YouTube opschortte, waaronder verschillende Russische kanalen die gelinkt zijn aan recente sancties”, zoals EU-kanalen. Advertentieplaatsing wordt grotendeels beheerd door YouTube.

Woensdag kondigde de Europese Unie sancties aan tegen personen, waaronder Margarita Simonyan, die zij omschreef als de hoofdredacteur van RT en een “centrale figuur” in de Russische propaganda.

Registreer nu om gratis onbeperkte toegang te krijgen tot Reuters.com

YouTube-woordvoerder Farshad Shadlow zei dat video’s van getroffen kanalen ook minder in aanbevelingen zullen verschijnen. Hij voegde eraan toe dat RT en vele andere kanalen niet langer beschikbaar zullen zijn in Oekraïne vanwege het verzoek van de Oekraïense regering.

De Oekraïense minister van Digitale Transformatie Mykhailo Fedorov tweette eerder op zaterdag dat hij contact had opgenomen met YouTube “om Russische propagandakanalen te blokkeren – zoals Rusland 24, TASS en RIA Novosti”.

RT en Simonyan hebben niet gereageerd op verzoeken om commentaar. YouTube weigerde de andere kanalen te noemen die het had geblokkeerd.

Jarenlang hebben wetgevers en sommige gebruikers YouTube genoemd, dat eigendom is van Alphabet Inc (GOOGL.O) Google, om meer actie te ondernemen tegen kanalen die banden hebben met de Russische regering, opdat ze geen verkeerde informatie zouden verspreiden en er geen misbruik van zouden mogen maken.

READ  Russische invasie van Oekraïne kan worden gestopt met een 'echt embargo': voormalig economisch adviseur van Poetin

Digitaal onderzoeker Omelas vertelde destijds aan Reuters dat Rusland naar schatting $ 7 miljoen tot $ 32 miljoen heeft ontvangen over twee jaar, eindigend in december 2018, van advertenties op de 26 YouTube-kanalen die het ondersteunt.

YouTube zei eerder dat het door de staat gefinancierde mediakanalen die aan de regels voldoen niet anders behandelt dan andere kanalen als het gaat om het delen van advertentie-inkomsten.

Meta Platforms Bedrijf (FB.O)Facebook, de eigenaar van Facebook, verbood de Russische staatsmedia vrijdag om overal ter wereld advertenties weer te geven of advertentie-inkomsten te verdienen op haar diensten. Lees verder

Registreer nu om gratis onbeperkte toegang te krijgen tot Reuters.com

Parrish Dave meldt. Bewerking door Leslie Adler en Cynthia Osterman

Onze criteria: Thomson Reuters Vertrouwensprincipes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *