Troubled GB News huurt Nigel Farage in om een ​​show te hosten

Het Britse GB News, dat vorige maand werd gelanceerd als een rechtse alternatief voor BBC en Sky News, zei zaterdag dat het de populistische politicus Nigel Farage als presentator had aangeworven.

De zender zei dat de voormalige leider van de pro-Brexit UK Independence Party van maandag tot en met donderdag een avondshow zal organiseren.

GB News had een moeilijke start toen het medio juni begon uit te zenden met een selectie van presentatoren, waaronder veteraan tv-nieuws en journalist Andrew Neal en aangewezen omroepen van BBC, Sky en ITV. Het beloofde een alternatief te bieden voor de zogenaamde “stedelijke elite”-bias onder gevestigde nieuwszenders, maar ontkende het Britse equivalent van Fox News te zijn.

Britse omroepregels vereisen dat nieuwszenders nauwkeurig en onpartijdig zijn in hun berichtgeving.

De spraakmakende en verdeeldheidwekkende aanwerving van Farage, die jarenlang zijn bezorgdheid over immigratie uitte en later de meest prominente aanhanger van Donald Trump in Groot-Brittannië werd, kan een teken zijn dat de zender van plan is zich meer te concentreren op rechtse politiek en ‘cultuuroorlog’-kwesties.

Toen het GB News in juni lanceerde, zei Neil, de president en presentator van het kanaal, dat het “de groeiende promotie van de annuleringscultuur zou blootleggen” en een stem zou geven aan “degenen die zich gemarginaliseerd of tot zwijgen gebracht voelen”.

Maar haar toewijding aan de vrijheid van meningsuiting is in twijfel getrokken nadat ze een van haar omroepen, Goto Harry, de schuld had gegeven van een knieblessure deze week tijdens een on-air debat over het antiracismegebaar van Engeland. Zijn gebaar trok een overweldigende negatieve reactie van kijkers.

READ  Project Pegasus: waarom dit soort onderzoeken de kern vormen van Guardian | Onderzoeks journalistiek

Op vrijdag zei GB News dat het “geen zakelijke lijn heeft om de knie te buigen”, maar dat Harry dat in de lucht deed “een onaanvaardbare schending van onze normen was”.

Harry is sinds het incident van dinsdag niet meer in de lucht geweest. Britse kranten meldden dat de nieuwsdirecteur van de zender, John McAndrew, ontslag had genomen. McAndrew was niet bereikbaar voor commentaar.

Het kanaal, dat wordt gesteund door onder meer het in New York gevestigde Discovery en de Britse investeerder Paul Marshall, heeft ook te maken gehad met opkomende problemen zoals technische problemen en heeft zijn kijkcijfers zien dalen.

Neal, die twee weken pauze nam na het hosten van een dagelijkse show, zei dat GB News ‘het aankan’.

“Startups worden in rekening gebracht en verdeeld”, schreef hij vrijdag op Twitter. GBNEWS is geen uitzondering. Maar de nieuwszender vindt zijn weg en heeft een schitterende toekomst. Kijk naar deze ruimte.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *