Speak No Evil is de meest glorieus onaangename film die je het hele jaar zult zien [Sundance 2022 Review]

VOOR DEGENEN DIE JE NOG MOETEN ZIEN SPREEK GEEN KWAAD, DIT IS EEN NIET-SPOILER-BEOORDELING.

Verloren in de Reel’s video recensie voor Spreek geen kwaad.

Spreek geen kwaad is een pikzwarte satire op politieke correctheid en beleefdheid, die je scherp houdt tot het laatste moment. Dit is zo’n ondragelijk horloge om doorheen te komen, aangezien elke scène op zichzelf voortbouwt, groeiend in angst totdat het bijna ondraaglijk is om te verdragen. Ik weet zeker dat regisseur Christian Daftrup dolblij zou zijn om die woorden nu te horen, want in zijn inleiding tot zijn nieuwe film zei hij dat hij en zijn broer erop uit waren om de meest onaangename film mogelijk te maken… het kan ze niet schelen of je er nu van houdt of er een hekel aan hebt, als je er maar over praat. ik geloof met Spreek geen kwaad, ze zijn in hun doelen geslaagd.

WAT IS SPREEK GEEN KWAAD ALLES OVER?

Tijdens een vakantie in Toscane raakt een Deens gezin snel bevriend met een medereizende familie uit Nederland. Maanden later, wanneer er een uitnodiging binnenkomt die de Deense familie aanmoedigt om de Nederlanders te bezoeken in hun huis op het platteland… Ze aarzelen niet om een ​​korte vakantie te plannen. Vrijgevochten en avontuurlijk verwelkomen de Nederlanders de Denen voor het weekend. Kanaliserende energie die hun bezoekers opwindt terwijl de drankjes stromen en ze beginnen los te laten. Maar wat begint als een idyllisch weerzien… Al snel verandert er een wending als de gastheren de grenzen van hun huisgasten op de proef stellen. Nu zitten de Denen gevangen in een web van hun eigen beleefdheid, terwijl ze proberen te begrijpen of hun nieuwe vrienden alleen maar excentriek zijn… of iets sinisters verbergen.

READ  Prins Harry op de kaal: 'Ik ben gedoemd'

Dit is een langzame verbranding in elke zin van het woord. We komen pas echt bij de echte horror in de laatste tien of vijftien minuten van de film. De regisseur besteedt zijn kostbare tijd aan het bepalen van de grenzen die deze twee families met elkaar hebben. En geleidelijk aan begint die barrières af te breken, totdat er geen meer over zijn. Spreek geen kwaad zelf met het analyseren van menselijk gedrag… Hoe we onszelf liever in ongemakkelijke posities plaatsen dan onbeleefd te zijn (zelfs met vreemden). En dus blijven we als publiek achter, voelen we ons op onze beurt ook ongemakkelijk… misschien vragen we ons af, waarom heb ik deze film op de eerste plaats gezet?

HOE GAAT HET PUBLIEK REAGEREN OP DE FILM?

I denk Spreek geen kwaad wordt een moeilijke verkoop aan het publiek in het algemeen. Het is veel te rustig in zijn tempo voor het grootste deel van zijn looptijd voor horrorfans om echt achter te blijven. De laatste scènes zijn zo gemeen en ronduit smerig (het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als deze film een ​​NC-17-rating zou krijgen), dat iedereen behalve de hardcore cinefielen het waarschijnlijk niet aan zal kunnen. Maar dat is precies wat regisseur Daftrup wilde! En zelfs als je er van houdt of er een hekel aan hebt, is er geen kans in de hel dat je er niet over wilt praten in een of andere hoedanigheid met anderen die je kent … Om ofwel te bashen, erover te gutsen, of proberen te ontcijferen wat precies gebeurde in deze film en waarom.

READ  Wereldbeker 2022 live online: spel- en teamupdates - halve finales

ZAL DEZE FILM JE OP HET PUNT VAN JE ZITTING HOUDEN?

Mijn grootste probleem met Spreek geen kwaad is niet dat het zo lang duurt om te komen waar het naartoe gaat… Maar als het er eenmaal is, voelt het alsof het alles snel inpakt en eindigt. We hebben deze tergend ongemakkelijke en pijnlijke situaties 90 minuten doorstaan ​​om te zien wat het lot zou zijn van dit arme Deense gezin en waartoe het andere stel in staat is… omhoog. Toch werd ik van begin tot eind door deze film op het puntje van mijn stoel gegrepen, ondanks het overwegend rustige tempo. En ik denk echt dat onze regisseur en zijn broer (die hielpen bij het schrijven van de film) bereikten wat ze wilden doen. U zult nooit meer met vreemden op vakantie gaan.

Spreek geen kwaad gaat exclusief in première op huivering later dit jaar.

Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van die hashtag-show voor meer REVIEWS!