Rusland en Oekraïne laatste nieuws: live updates

credit…Brendan Hoffman voor The New York Times

In het Witte Huis zei president Biden deze week dat de Verenigde Staten “reden hebben om aan te nemen” dat Rusland “betrokken was bij een valse operatie” die als voorwendsel zou worden gebruikt om Oekraïne binnen te vallen.

Een nieuw rapport van de Association of European Experts, een onderzoeksgroep gericht op veiligheid in Oekraïne, en de technologiewaakhondgroep Reset Tech, stellen dat sinds oktober desinformatie-onderzoekers wijdverbreide geruchten online en in de Russische media hebben opgemerkt die de basis zouden kunnen zijn voor dergelijke een operatie. , of om de militaire opbouw te helpen rechtvaardigen.

Het rapport zei dat veel geruchten zich begonnen te verspreiden op anonieme Telegram-kanalen en vervolgens werden herhaald in verklaringen op televisie door Russische functionarissen. Anderen begonnen met verklaringen van Russische functionarissen en werden herhaald op Telegram-kanalen totdat ze gespreksonderwerpen werden onder gewone burgers.

“De retoriek van pro-Kremlin-bronnen is de laatste tijd steeds agressiever geworden”, zegt Maria Avdeeva, onderzoeksdirecteur bij de Association of European Experts.

Op verzoek van de New York Times evalueerde de Global Disinformation Index, een non-profit onderzoeksgroep, het rapport onafhankelijk en zei dat het onderzoek betrouwbaar lijkt.

Hier zijn enkele van de niet-ondersteunde beweringen die EER-onderzoekers hebben gevonden.

Bewering 1 Niet onderbouwd: Oekraïne is van plan een aantal door separatisten bezette gebieden met chemische wapens aan te vallen.

Op 21 december beweerde de Russische minister van Defensie, Serhiy Shoigu, dat het Oekraïense leger zich voorbereidde op een aanval op twee door separatisten bezette regio’s van Oekraïne. De volgende dag publiceerde het staatspersbureau RIA Novosti een rapport dat beweerde, zonder bewijs, dat een hoeveelheid chemische wapens door de Verenigde Staten aan Oekraïne was gegeven, aldus de onderzoekers.

READ  Uit gegevens blijkt dat 3 injecties van het COVID-vaccin de verspreiding van de ommicron-variant kunnen vertragen

De geruchten werden in januari en februari verspreid door door Rusland gesteunde media en werden versterkt op sociale media, aldus de onderzoekers. “Chemische wapens zijn al op het grondgebied van Oekraïne”, aldus een bericht in een van de anonieme Telegram-kanalen met 24.500 volgers. Het bericht werd door 7000 mensen bekeken.

Niet-ondersteunde claim 2: Oekraïens leger bereidt zich voor om Donbass aan te vallen.

Russische staatsmedia verspreidden geruchten dat de Oekraïense strijdkrachten een aanval plannen op Donbass, de afgescheiden regio in Oost-Oekraïne, met de hulp van Amerikaanse, Britse en Poolse huurlingen, aldus de onderzoekers.

Daarna verspreidden de geruchten zich op Facebook en YouTube. “Oekraïense mensen wachten op Moeder Rusland om hun jongere zus te bevrijden van de nazi’s en het ministerie van Buitenlandse Zaken”, zei een Facebook-bericht dat bijna 100 likes verzamelde. Op YouTube is een video met dezelfde ongefundeerde bewering meer dan 31.600 keer bekeken.

Onbevestigd gerucht 3: Kerncentrales in het hart van het Amerikaanse plan.

In deze roman beschuldigen de Russen de Oekraïners en Amerikanen van het planten van een valse vlag.

Sinds 30 januari, wekken alle 15 Oekraïense kerncentrales elektriciteit op, wat de langste periode van volledig gebruik van kernenergie in het land vertegenwoordigt. Dit komt op een moment dat de Oekraïense autoriteiten besloten om het elektriciteitsnetwerk met Wit-Rusland en de Russische Federatie af te sluiten en het plan uit te voeren.

Russische staatsmedia begonnen het idee te verspreiden dat Oekraïne zijn vermogen om in zijn energiebehoeften te voorzien overdreef en dat de nucleaire installaties van het land dringend gerepareerd moesten worden. Russische media lieten doorschemeren dat westerse landen zich zouden kunnen organiseren om nucleaire installaties aan te vallen en Rusland de schuld te geven.

READ  Fotograaf zag een zeldzame zwarte tijger tijdens een safari in India

Op 12 februari meldde een Telegram-zender met meer dan 15.000 volgers dat de Britse Special Air Service een aanval voorbereidde op een van de energiecentrales in Oekraïne.

En op 15 februari beweerde het Telegram-kanaal van de Russische oorlogscorrespondent Alexander Coats dat Oekraïne speciale apparatuur van de Verenigde Staten had gevraagd om een ​​mogelijke natuurramp te helpen verminderen, inclusief hulp bij radiologische en chemische neerslag, aldus de onderzoekers. De heer Coats voegde de ongegronde beschuldiging toe dat de Oekraïners een valse gebeurtenis van plan waren – Rusland te beschuldigen van het voorbereiden van een terroristische aanslag op een kerncentrale. De onderzoekers meldden dat zijn opmerkingen werden bekeken door 83.900 mensen op Telegram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *